ALLE BØRN SKAL FØLE SIG SOM EN DEL AF FÆLLESSKABET – FN’S BØRNEKONVENTION
Hvis læring og trivsel skal lykkes for alle børn, skal alle børn føle sig som en del af et fællesskab.
Udvikling og deltagelse i et fællesskab er en rettighed for det enkelte barn.
Vi skal være fleksible og mangfoldige, og skabe de rigtige rammer, for at give det enkelte barn en mulighed for at være en del af et fællesskab.
Hvordan arbejder vi med børn med særlige behov og børn i udsatte positioner
Individuelle handleplaner ud fra trivselsmåling og børneprofiler
Den voksne går ind og er guide og rollemodel i legen, så alle børn får muligheden for at være en del af legen
Tilrettelægge aktiviteter med udgangspunkt i det udsatte barn
Strukturerede aktiviteter
Hjælpe børnene til at få øje på individer
Syn på barnet
Have fokus på de positive narrativer/fortællinger
Se barnet som kompetent, med en evne og vilje til at samarbejde
Have øje for, at alle børn har nogen/nogle at spejle sig i
Have en anerkendende og inkluderende tilgang til barnet
Møde barnet hvor det er, og tage udgangspunkt derfra
Vi prøver at se barnets hverdag ud fra et børneperspektiv, for at skabe en større forståelse for de udfordringer som barnet/børnegruppen møder
I vores tilrettelæggelse af pædagogiske sociale aktiviteter, tilgodeser vi børnenes forskellige kompetencer
Inddragelse af forældre
Høre hvad og hvordan forældrene gør i hjemmet
Inddrager forældrene til en dialog omkring barnets daglige udfordringer
Se forældrene som en ligeværdig medspiller
At vi som daginstitution skaber muligheder og rum for, at forældre og børn kan mødes på tværs af hinanden, og på den måde udveksle erfaringer, udfordringer, succeser