Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusion og fællesskab

ALLE BØRN SKAL FØLE SIG SOM EN DEL AF FÆLLESSKABET – FN’S BØRNEKONVENTION

Hvis læring og trivsel skal lykkes for alle børn, skal alle børn føle sig som en del af et fællesskab. 

Udvikling og deltagelse i et fællesskab er en rettighed for det enkelte barn.

Vi skal være fleksible og mangfoldige, og skabe de rigtige rammer, for at give det enkelte barn en mulighed for at være en del af et fællesskab.

 

Hvordan arbejder vi med børn med særlige behov og børn i udsatte positioner

Individuelle handleplaner ud fra trivselsmåling og børneprofiler

Den voksne går ind og er guide og rollemodel i legen, så alle børn får muligheden for at være en del af legen

Tilrettelægge aktiviteter med udgangspunkt i det udsatte barn

Strukturerede aktiviteter

Hjælpe børnene til at få øje på individer

 

Syn på barnet

Have fokus på de positive narrativer/fortællinger

Se barnet som kompetent, med en evne og vilje til at samarbejde

Have øje for, at alle børn har nogen/nogle at spejle sig i

Have en anerkendende og inkluderende tilgang til barnet

Møde barnet hvor det er, og tage udgangspunkt derfra

Vi prøver at se barnets hverdag ud fra et børneperspektiv, for at skabe en større forståelse for de udfordringer som barnet/børnegruppen møder

I vores tilrettelæggelse af pædagogiske sociale aktiviteter, tilgodeser vi børnenes forskellige kompetencer

 

Inddragelse af forældre

Høre hvad og hvordan forældrene gør i hjemmet

Inddrager forældrene til en dialog omkring barnets daglige udfordringer

Se forældrene som en ligeværdig medspiller

At vi som daginstitution skaber muligheder og rum for, at forældre og børn kan mødes på tværs af hinanden, og på den måde udveksle erfaringer, udfordringer, succeser