Det er vigtigt for os i Røde Rose 3, at ingen børn ekskluderes pga. sproglige vanskeligheder og derfor arbejder vi med rummelighed, tilhørsforhold og fællesskab som en integreret del af vores hverdag. Arbejdet med sprog er derfor en meget stor del af vores daglige pædagogiske praksis. Dette gælder særligt tilrettelagte sprogstimulerende aktiviteter, såvel som andre voksen initierede aktiviteter og hverdagsrutiner.
Vi tager udgangspunkt i Københavns Kommunes sprogpakke, som er anvendelig både til børn der mestrer sproget og til børn der har sproglige udfordringer.
Vi benytter os af:
Sprogstimulerende pædagogiske aktiviteter
Ved planlægning af disse aktiviteter har vi fokus på at aktiviteterne skal indeholde sproglig læring.
Aktiviteter planlægges således at alle børn kan deltage også sprogligt.
Vi arbejder i små grupper.
Vi er bevidste om hvor barnet er i sin sproglige udvikling og udvider kravene når barnet er klar.
Vi arbejder tematisk og med gentagelser.
Vi synger fagtesange og leger sanglege hvor vi inddrager kroppen, med bevægelser der understøtter ordene vi synger.
Understøttende samtaler
Ved at være lyttende, spørgende og interesserede motiverer vi barnets lyst til at tale og fortælle.
Ved at være aktivt deltagende i samtalen med barnet udvider vi barnets ordforråd.
Ved at tage udgangspunkt i barnets interesser stimulerer vi det til mere samtale.
Ved at sørge for at vi har er miljø, hvor det er trygt at tale, hvor vi lytter til hinanden og øver os i ikke at afbryde.
Vi bestræber os på at holde samtaler med børnene i gang med minimum 5 samtaleskift, da dette har den største effekt.
Dialogisk læsning
Vi benytter os af dialogisk læsning og historiefortælling.
Vi læser særligt udvalgte bøger højt og fokuserer på dialog om bogen.
Vi taler om billeder og nye ord undervejs og gør barnet til medfortæller, ved at lade det genfortælle bogen med andre ord.
Røde rose 3´s arbejde med sprogligt udfordrede børn:
Sprogtests
I Røde Rose sprogtester vi de børn, som har særlige sproglige udfordringer når de er 3 år og 5 år.
På baggrund af sprogtestene udarbejdes en handleplan for børn med en score på under 15 point. Handleplanerne drøftes med forældrene, til en forældresamtale.Personalet står til rådighed for forældrene med vejledning og gode ideer til sprogaktiviteter i hjemmet. Forældrene kan også låne billedbøger med hjem og læse med barnet.
Institutionen samarbejder med talepædagogen og sprogvejlederen om handleplaner for særligt sprogligt udfordrede børn.